fredag 13. februar 2009

Hijab, politiuniformer og av-sekularisering

Fra enkelte hold kommer påstander om at forbud mot hijab på jobb svekker både religionsfriheten og integreringen av innvandrere. Dette er egentlig to separate misforståelser som må håndteres hver for seg, noe som enkelt kunne gjennomføres omtrent som følger:
  1. Det pågår ingen debatt om noens rett til fritt å velge overbevisning om det metafysiske og innrette sine liv deretter - hvilket er det eneste som religionsfriheten garanterer. Religionsfrihet innebærer på ingen måte at religiøse overbevisninger gis status som trumfkort, slik at øvrige formelle krav i samfunnet som ikke er i tråd med gitte religiøse pålegg av den grunn skal forkastes. Man kan diskvalifisere seg fra mye gjennom religiøs overbevisning, eksempelvis vil en mann ikke kunne jobbe som gynekolog dersom han fastholder at menn ikke skal se underlivet til andre kvinner enn sin kone. Og det er ikke "diskriminerende" at en slik lege ikke får lov til å jobbe med øynene lukket, i stummende mørke, eller med pasientens underliv fullstendig tildekket.

    Hijab til politiuniformen er forøvrig heller ikke tillatt i Pakistan, som er en grunnlovsfestet islamsk republikk. I Tyrkia og Tunisia er det forbudt å bære hijab på offentlig sted, og tilsvarende forbud praktiseres av TV-kanalene i Egypt, Irak, Libanon og Syria. Skal vi dermed konkludere med at muslimer opplever "innskrenket religionsfrihet" i disse landene?

  2. Dersom hijab-forbud medfører svekkelse av integreringen er dette problematisk, men spørsmålet er likevel hva som forårsaker problemet. For i så tilfelle har vi nemlig en situasjon der innvandrerkvinner selv prioriterer hijab fremfor en karriere i et bestemt yrke. Da er det ikke hijab-forbudet som svekker integreringen, men derimot innvandrerkvinnene som motarbeider sin egen integrering i det norske samfunnet ved å nekte å tilpasse seg norske forhold. Og løsningen ligger derfor i å endre innvandrerkvinnenes holdninger, ikke i å svekke formelle yrkeskrav. Man må fokusere på å løse problemene, ikke bare redefinere symptomene som "normale".
Men for virkelig å forstå hva denne saken til syvende og sist dreier seg om må vi grave litt dypere i materien. Det vi egentlig står ovenfor er en avveiing mellom to forskjellige hensyn, som hver bør studeres en smule detaljert.

På den ene siden står kravene til politiets uniformering, og ved første øyekast kan dette virke som en ren formalitet uten åpenbar og solid begrunnelse. Nå er politiet imidlertid den eneste instans i det norske samfunnet som har myndighet til å benytte fysisk, og sågar væpnet, makt mot landets innbyggere (med unntak for selvforsvar, på militært område og i krigstid) dersom situasjonen tilsier det. Dette er en autoritetsposisjon som alle forstår stiller svært høye krav til tillit fra befolkningen. Siden ingen ville akseptere at slik makt over andre var tildelt en privatperson står og faller politiets legitimitet på at etatens representanter kun fremstår som nettopp representanter for en etat, og at myndighet til maktbruk ligger hos etaten - ikke dens enkelte representanter. Dette er også solid underbygget av forskning innen sosiologi og (tildels) kriminologi.

Den viktigste hensikten med politiets uniformering er dermed forklart: Politiets uniformer (unifor'm, fra lat. uni- og form: ensartet, ikke individualisert, konform)
skal signalisere objektiv nøytralitet og få etatens representanter til å fremstå som så av-individualiserte som mulig. Å legge folk i jern er ikke noe som Ole Olsen og Lars Larsen har lov til, men som er forbudt for oss andre; dersom du blir anholdt av to uniformerte polititjenestemenn er det politiet du blir anholdt av og ikke de to enkeltpersonene som faktisk utfører handlingen. Politiets uniformering skal så langt det overhodet lar seg gjøre underbygge og fremheve nettopp dette prinsippet gjennom av-individualisering.

Effekter som tilkjennegir private holdninger og overbevisninger er derfor selvsagt forbudt i politiets uniformsreglement. Uniformens hensikt er nettopp at din privatperson skal usynliggjøres så langt som mulig. Når du er på jobb som uniformert politi er du ikke muslim. Du er heller ikke kristen, jøde, ateist, wicca-heks eller jediridder (hvis du trodde det). Og du er forøvrig ikke vegetarianer, abortmotstander, Rosenborg-supporter, eller noe som helst annet definert av egne meninger eller overbevisninger. Du er politi - punktum! - og religionen din heter Norges Lover, inntil arbeidsdagen er over og du kan gå tilbake til din identitet som privatperson.

Hvilke hensyn står så på den andre siden? Vel, ikke religionsfrihet, siden politiets uniformskrav ikke på noen måte påvirker noens frie valg av overbevisning om det metafysiske. Heller ikke religiøs praksis, med mindre man den er i strid med politiets direktiver. Så det som står på den andre siden er hensynet til et ønske om å både etterkomme bestemte religiøse pålegg og samtidig få arbeide i politiet. Det er kombinasjonen av disse to som er uforenlig med politiets uniformsreglement, ikke religionsfriheten som sådanne. Men det er faktisk ingen menneskerett å bli politi.

Religiøse overbevisninger har imidlertid en ganske spesiell egenskap til felles, nemlig at de ikke bygger på rasjonelle konklusjoner trukket ut fra målbare faktiske forhold. Hijab-påbudet kan egentlig fremstilles som følgende påstand: "Universet ble skapt av et overnaturlig og allmektig vesen som blir sint dersom jeg ikke dekker til håret mitt". Selv om det kanskje er nærliggende må denne fremstillingen ikke tolkes som latterliggjøring - hverken jeg eller noen andre kan nemlig bevise at påstanden er feilaktig! Men fremstilt på denne måten blottlegges plutselig hijab-påbudet som fullstendig ubegrunnet; det finnes ganske enkelt ingen argumenter for, eller grunn til å tro, at påbudet er teologisk forankret i noe som finnes i virkeligheten. Og å følge et slikt påbud er derfor ikke rasjonelt, men likevel noe folk står fritt til å velge å gjøre. Det er dette som er religionsfrihet.

Med andre ord, saken om hijab og politiuniformer er altså en avveiing mellom et hensyn som er vel begrunnet og støttet av kjente fakta og et annet hensyn basert på rene gjetninger uten snev av støtte i hverken datagrunnlag eller rasjonalitet. Et tungtveiende argument veiet opp mot noe som ikke kvalifiserer som argument i det hele tatt.

Det interessante er imidlertid ikke hvor åpenbart enkel denne beslutningen er, tvert imot er det først nå vi begynner på det virkelig interessante. For hva ville skje dersom vi likevel opplevde at hijab-forbudet på tvers av all sunn fornuft ble opphevet, eksempelvis på grunn av rød-grønn snubling i egne bein? Jo:
  1. Vi har tildelt objektiv argumentverdi til irrasjonell kvasi-argumentasjon uten snev av reell begrunnelse.
  2. Vi har definert at slik kvasi-argumentasjon faktisk kan være tungtveiende i samfunnsdebatten.
  3. Vi har slått en stor sprekk i Norge som sekulært samfunn.
Ved å la hensynet til religiøse overbevisninger veie tyngre enn hensynet til begrunnelsen for politiets uniformering har vi gitt legitimitet til en type argument som ikke er basert på rasjonalitet. Videre har vi åpnet for at irrasjonell argumentasjon basert på religiøse overbevisninger sågar kan være tungtveiende. Og dette er stikk motsatt av det fundamentale prinsippet sekulære samfunn er bygget på: At valg av religion er en privatsak, men heller ikke mer enn det - i samfunnsspørsmål er det rasjonaliteten som rår, ikke religiøs dogmatikk.

Vi bør ikke være så naive at vi ser på det som "en litt pussig tilfeldighet" når religiøse ledere i en ekspansiv religion tar til orde for en samfunnsendring som med litt ettertanke avslører seg som en spiker i kista for det norske samfunnets sekularitet. Tvert imot bør vi forvente en økning i slike saker som forsøkes presset gjennom; jo flere ganger religiøse argumenter uten rasjonell fundamentering lykkes i å overkjøre viktige faktabaserte hensyn, jo mer legitimitet får religion som argumentasjon i samfunnsspørsmål. Og jo lettere blir det å få gjennom enda mer hårreisende krav, slik at strikken tøyes ytterligere.

Derfor er det ikke tilstrekkelig at kravet om tillatelse av hijab som del av politiets uniform legges dødt eller avvises kontant; kravet må avvises kontant med begrunnelse i prinsippet om at religiøse overbevisninger ikke har vekt som argumentasjon i Norge, og at dette prinsippet er så viktig at det er permanent knesatt for all fremtid.

Hvis ikke er det bare et tidsspørsmål før visse kvinnelige politibetjenter ikke kan pågripe menn eller patruljere med mannlige kollegaer på norske gater, leger ikke får spise med muslimer tilstede i ramadan-måneden på norske sykehus, og vi kanskje sågar får forbud mot vaksiner som kan hindre livmorhalskreft fordi dette kan oppfordre til noe så fryktelig som sex før ekteskapet.

Hva om vi ikke bare ser på Storbritannia og USA, men faktisk også lærer av deres feilgrep?

19 kommentarer:

  1. Vi gir etter på alle slags ting.Nå er det vel bare et tidsspørsmål før mann skal opprette en muslimsk stat i Norge.

    SvarSlett
  2. Ville bare si at dette var en glittrende tekst du skrev.

    SvarSlett
  3. Et aldeles herlig innlegg, burde vært pensum for alle i den rød-/grønne-regjeringen, og sikkert blant en hel haug andre også. En forbilledlig argumentasjon som til og med enkelte følere og improvikrater kan måtte akseptere.

    SvarSlett
  4. Godt skrevet, kun å tilføye at en uniform er en uniform uansett om den har 3 eller 4 hodeplagg. Det burde vel strengt tatt vært en debatt om hijab er et religiøst plagg eller et uttrykk for kulturell tilhørighet?

    SvarSlett
  5. Hvis man ser det fra en viss vinkel vil man se at islamisering av europa er et faktum. I Frankrike så er det i hver femte familiemedlem et muslim, landet kan knapt kalles fransk lenger. Dem ivaretok ikke sitt eget kultur. Deretter har det gått videre til england da Italia og Spania finner seg ikke i det og blir selfølgelig svertet for å være fascistiske når hvis man egentlig åpner øyene så er det nasjonalisme, å ivareta sitt eget kultur og verdier. Fra england videre til naive skandinaviske land som videre ikke har hatt mot nok til å innse advarslene og troen til å dra opp nisselua fra øyene og ikke være redd når “cellene” har brukt det magiske ordet som skandinavere skjelver bare det blir nevnt, noe dem visste, ordet “du er rasist !” haha
    NÅ ER DET FOR SENT ! Man får som man sår ! Det nytter ikke å gjemme seg i sine respektive norske stillinger med arroganse når man er på jobb og i sine respektive hus med nrk og “norge rundt”. Lukke øyene og si til seg selv, “så lenge jeg har et norsk arbeidsmiljø og drar hjem til pilsen min deretter” haha. Landet er tapt, den er blitt gitt bort allerede dere !

    SvarSlett
  6. Sitter faktisk med den samme følelsen jeg...
    Jeg tror også dette bare er begynnelsen på at slike saker dukker opp, og før vi vet ordet av det er vi plutselig en sharia stat. Egentlig et paradoks at så mange av våre innvandrere og asylsøkere nettopp flygter fra land som praktiserer slike religiøse tilbøyligheter bare for igjen å opprette samme system på nytt her i "humane" Norge. Det betyr jo bare at det ikke går an å rømme fra seg selv når muslimene presterer å dra med seg den mennesketrykkende ideologi på flyttelasset, så vil problemene snart være tilbake. Jeg spør da:... Hvilke land skal dem flygte til neste gang?.... Vi har et stooort problem :(

    SvarSlett
  7. Wow, svært bra skrevet. mm, bookmark.

    SvarSlett
  8. hmmm hvorfor har ingen kommentert på innleget ditt..?? rart, ser veldig gjennomtenk og grundig gjennomarbeidet ut..

    Vell grunnen er at du snakker BULSHIT..

    Bruk heller tiden din til noe mer fornuftig som å være sammen med familien din.. ikke kast bort tiden din på noe som er større enn deg..slutt å hat prøv heller å forstå, selv om det virker veldig vanskellig,fordi du finner alltid det en ser etter..så du har tidligvis funnet det du ser etter, men synd at du ikke får masse ros for set..

    Islam er her og vil alltid være her, så slutt å være så redd for det, prøv heller å førstå det,
    it doesnt bite;)..

    Hilsen en muslimsk kvinne

    SvarSlett
  9. Sånn går det når kvinnfolk skal ha en ledende stilling i et land, ting går galt. Flott at vi snart får Islam som statsreligion og godtar alle de rotten som kommer å prakke på oss sin egen shit.

    SvarSlett
  10. Hola!

    Gnistrende godt skrevet og logisk til veis ende. Vi registrerer at selv ikke krystall klar logikk og stringens når inn hos muslimer (jfr. "muslimsk kvinne" som ikke ser at islam ikke lar seg forstå av den enkle grunn at den er irrasjonell)

    Vel vel, slike tåper finner vi overalt, men religiøse tåper er forskrudde på en bestemt måte; de lider tilsynelatende av en personlighetsforstyrrelse som er slik at så lenge de ikke stanses, fortsetter de å å presse på til de som er rasjonelle ikke orker mer.

    Pussig, egentlig, for ateister og humanister har ikke den samme forstyrrelsen, selvom de rasjonelt inntar et motsatt standpunkt.

    Islam stopper den dagen rasjonelle mennesker setter foten ned og sier "STOPP!" Det er ikke mulig å ha en rasjonell dialog med irrasjonelle mennesker, det er simpelthen umulig og begrunnelsen er at religion sitter i hjernen og ikke i bevisstheten, noe som fører til at selv de mest briljante resonnementet og argumenter preller av som vann på gåsa, fordi det er en diskusjon mellom rasjonelle hjerner og irrasjonelle hjerner hvor de rasjonelle bevisst opplever frustrasjonen av ikke å nå frem, mens religiøse ikke opplever samme frustrasjon, nettopp fordi de lider av den "vi-kjører-på-til-vi-stanses-med-makt" forstyrrelsen.

    Mvh

    Z

    Mvh

    Platonix

    SvarSlett
  11. TIl "muslimsk kvinne": Beklager at jeg ikke hadde publisert kommentarer da du skrev ditt svar - det skyldtes helt enkelt at jeg var opptatt i går kveld og derfor ikke fikk publisert kommentarene som var tikket inn i mellomtiden, samt at jeg av en eller annen grunn hadde skrudd på kommentarmoderering slik at eksplisitt publisering var nødvendig fra min side. Dette er nå skrudd av, og jeg kan forsikre om at det var ikke min hensikt å "lure" noen.

    Og generelt til alle: Takk for ris/ros og interessante kommentarer.

    SvarSlett
  12. Veldig bra argunmentert tekst.. er selv muslim men er for et sekulært samfunn. Religion bør kun være et individuelt valg og ikke som en argumentasjon i politiske\statslige avgjørelser.
    Selv om jeg er i mot at politi uniformen blir individualisert vil jeg heller se slike sterke rasjonelle argumenter fra nordmenn enn islam skrekken.

    Hilsen muslimsk kvinne

    SvarSlett
  13. Det er vel ingen menneskerett å bli politi! Det er jo et fritt valg for oss damer, om jeg tilhører en kristen tro eller en annen trosretning. Velger jeg å søke politiutdannelse, så vil jeg IKKE ta med meg min personlige tro inn i dette yrket, for så å tvinge det inn på mine kolleger og mitt arbeidsmiljø, det for meg er personlig og ikke noe jeg absolutt må brife med! Hvorfor er det SÅÅ viktig for noen å vise sin personlig tro utad? Stikkordet må jo være makt og underkastelse!HVORFOR, er et viktig samfunnsspørsmål! Norsk lov må vel komme før andre religøse lover og bestemmelser!? Og ligger troen for disse damene i sløret? Ligger troen hos en prest i kragen? Så fort de tar av seg plagget, så forsvinner troen? Er de for redde å vekke det motsatte kjønns interesse med vakkert hår, så kanskje barbering er en løsning? Er litt lei av å måtte ta så mye stilling og hensyn til folks personelige tro ute i samfunnet etter hvert! Er litt lei for å måtte si det også!La din religøse tro bli noe du og evt din gud har dere imellom, ikke tving det på alle andre!

    SvarSlett
  14. Spesielt med tanke på at Koranen faktisk IKKE har noe påbud om at kvinner skal bære hijab, men at dette er en kulturell trend innen for det som gjerne kalles "politisk islam" og som gjerne spores tilbake til den islamske revolusjonen i Iran i 1979, kan man lure på om religionsfriheten trues av at ikke Politiet tillater hijab.

    SvarSlett
  15. Nå har ikke jeg lest Koranen, så om det er et påbud om hijab, vet jeg ikke noe om dessverre. Men er det en kuturell trend, så snakker vi mote? Motepoletiet neste? Er det en kulturell trend, så synes jeg iallefall de kan legge denne "mote-kulturen" tilside når de skal ut i politiyrketi Norge. Ikke vet jeg helt hvorfor de insisterer på hijab? Jeg har ikke helt fått med meg argumentenene:Religiøst påtvunget, kulturelt/tradisjonelt el politisk? Eller alle argumentene samtidig? Damene kan tydeligvis bruke mascara og øyensminke, men ikke vise sitt hår for det motsatte kjønn? Ligger det så mye makt i å vise litt hår ovenfor det motsatte kjønn som ikke er ens ektemake, så må det jo være noe rart med mannen? Så hvis mannen får se litt kvinnelig hår, så går han helt fra forstanden? Må han da ha seksuelt samkvem? Eller får han en "god" unnskyldning for å kunne voldta og utøve makt over det motsatte kjønn, pga av at hun viste liten "respekt" for religion/kultur? Hore? Som sagt så vet jeg ikke hvorfor kvinnene må "pakkes" inn (ikke bare i hijab), men også heldekkende slør.Synes voksne kvinner må få velge fritt i det private liv, men ikke svekke formelle yrkeskrav her i Norge. -Hilsen ei som har farget håret, men tror ikke noen bryr seg så hardt om det faktisk;)

    SvarSlett
  16. Det er jo synd at muslimske menn virker å være fullstendig sexfikserte siden de ikke tåler å se hud og hår. Det var tildekning her i landet også en gang, selv håret var tildekket. Nå er hud og hår så vanlig at ingen reagerer,- unntatt nettopp muslimene.
    Var vitne til at 3 muslimske, unge kvinner stod på stranden en gloheit sommerdag. Den ene bestemte seg raskt, av med gevanter og hodeplagg til de to andres forskrekkelse,- til hun stod i en litt lang underkjole og undertøy. Hun kastet seg uti bølgene og plasket rundt og sørget for å holde seg "anstendig" nedi vannet til halsen. Venninnene stod på land og lo. 10 poeng til deg som torde, tenkte jeg da jeg betraktet dem. Det var ingen menn som stirret, ingen som brydde seg, og det så hun jo selv. Så fikk hun en liten stund nyte det vi ikkemuslimer tar som en selvfølge om sommeren.

    Norsk kvinne.

    SvarSlett
  17. Bra innlegg! Det stimulerer til ettertanke. Det kan være noe forvirrende at du svinger mellom ditt ønske om å bevare en neutral holdning men faktisk ikke har det.

    Selv klarer jeg ikke å tenke så langt at jeg kan ta et endelig standpunkt om hijab i politiet skal være greit eller ikke. Men mitt standpunkt så langt, er at det ikke skal være tilatt. Av den enkle grunn at det norske folk ikke er forberedt på at islam har trengt seg så dybt inn det norske konservative pseudokristne samfunn, at vi står på trappene til å se den makten i samfunnet som vi utgangspunktet skal ha mest tillit til, politiet, skal innholde noe av det vi fores til å forkaste, islam.
    Selv om politiet over tid har blitt en institusjon som en ikke kan stole på til mer enn kriminalitetoppklaringsprosenten (hva den nå er om dagen), så er vi oppdratt til at du kan stole på politiet, men muslimer...

    La vårs eksprimentere litt i tanken, bare for å se hva vi egentlig er villige til.
    - Hva med å politifolk som har jødiske hodeplagg.
    - Hva med politifolk med turban
    - Hva med politifolk med burka
    - Hva med politifolk med niqab
    - Hva med politifolk med chador
    Bla, bla, si alle typer religiøse hodeplagg. Selvfølgelig er ingen religion mindre enn den andre, alle religiøse hodeplagg må tillates. Vi får et politi som er lik i uniformen utenom på et punkt, hodeplagget, er det så farlig, det er jo ikke hodeplagget i seg selv som gjør at vi gjenkjenner en politimann. En sivil person med politilue (av capstypen), ville vi ikke reagere på.
    Ville vi akseptere dette? Kunne vi leve med dette? På sikt tror jeg nok det, men ikke nå, ikke i det umodne Norge.

    Jeg tror det hele handler om det samme som det alltid har gjort. Vi viser de samme reaksjonene som vikingene gjorde når kirken kom til skandinavia. Eneste forskjellen er at vi prøver å skjule vår(e,t) redsel/holdninger/verdigrunnlag, bak feil ting for å dreie debatten vekk.

    En spade er en spade, alle kan se det. Når vi er enige i det, kan vi begynne å grave. Så får vi heller være uenige i om vi skal grave et hull eller en haug.

    G

    SvarSlett
  18. He,he. Jeg bare ler av dette lekelandet som jeg har begynt å kalle Noway. Her sitter vi og lar oss dikter av en gjeng muslimer og deres relgion i "vårt land". Nå, får det være slutt med suttringa deres, og nå får de f... meg begynne å følge norske lover. En sa i et tidligere innlegg, "at det var ingen menneskerett å bli politi", det er vel ingen menneskerett å komme til Norge heller??? Jeg er litt borte i et land i det "tidligere Øst Europa", og der er det "heldigvis" ingen av dem, ennå. Da lurer jeg på en ting, er ikke landene der borte bra nok for dem? Kanskje er det for at landene der ikke har så enormt gode velferdordninger som vi har her i landet, ennå? Men jeg kan love at det landet jeg er i, er 10 ganger bedere enn mange av di landene invandrerne her i Norge kommer ifra. Men de reiser vel heller til Norge med snillismen til venstresiden, og nyter det slappe og deilige livet, med alle fridagene vi har, og da spiller jo ikke relgion på noen måte inn, jeg tenker på jul/påske. De feirer jo ingen av delene, så hvorfor tar de fri disse dagene da? Skummer fløten? En ting til, jeg lurer på om venstresiden synes det er helt ok om det en dag sitter en statsminister og styrer dette landet iført hijab?

    SvarSlett
  19. gammel men ikke nødvendigvis en god parole, men den gjør seg aktuell i disse tider.

    Siste mann tar med flagget!!

    SvarSlett